HiX, het elektronisch patiëntendossier dat veelvuldig wordt gebruikt in de revalidatiezorg, biedt een breed scala aan functionaliteiten om patiëntgerichte behandel- en registratieprocessen te ondersteunen.
Tijdens het 20ᵉ RevalidatiePlanners webinar deelde gastspreker Theo Kraaijeveld zijn inzichten over het realiseren van nieuwe functies binnen HiX en besprak hij enkele van de nieuwste functionaliteiten binnen Chipsoft Behandeling.
Theo heeft uitgebreide ervaring met de planning van Medisch Specialistische Revalidatie (MSR) en is tevens voorzitter van het Expertteam Revalidatieplanning, een landelijk platform van revalidatieplanners die werken met HiX, het veelgebruikte elektronische patiëntendossier voor de revalidatiezorg.
In de praktijk stuit je als planner vaak op situaties waarvan je denkt: dit moet anders! Om daadwerkelijke verandering te bewerkstelligen, kun je jouw functioneel beheerder een supportcall laten indienen bij Chipsoft, de ontwikkelaar van HiX. Als dit verzoek wordt afgewezen, kun je jouw verzoek indienen bij het Expertteam Revalidatieplanning om deze op de landelijke topic-lijst te krijgen.
Het Landelijk Expertteam Revalidatieplanning bestaat uit key-users of superusers vanuit iedere revalidatie-instelling die werkt met Chipsoft. Twee keer per jaar zitten de vertegenwoordigers met Chipsoft om de tafel om verbetervoorstellen te bespreken. Benieuwd naar de gerealiseerde functionele verbeteringen? Deze kun je vinden via deze link.
Om aan te geven dat een patiënt is verhinderd kon al langere tijd gebruik worden gemaakt van de functionaliteit ‘patiëntverhindering’. Bij een patiëntverhindering moet tenminste een begin- en einddatum, een eindtijd, en de prioriteit worden opgegeven.
Sinds enige tijd is het mogelijk om deze verhinderingen voor een hele patiëntgroep in te stellen. Patiënten die lid zijn van de groep erven deze verhindering dan voor de tijd dat ze lid zijn van de groep. Denk bijvoorbeeld aan een klas die op schoolreisje is. Zo kan je eenvoudig een verhindering voor meerdere patiënten instellen.
Bovendien is het nu mogelijk om uitzonderingen op een patiëntverhindering op te geven. Hierbij kunnen specifieke datums worden opgegeven, waarop de verhindering niet geldt. De verwijderde datum wordt weergegeven onder ‘uitzonderingen’ en wordt hersteld in de reeks patiëntverhinderingen wanneer de uitzondering wordt verwijderd.
In de praktijk komt het vaak voor dat een bestaande reeks afspraken moet worden uitgebreid met een extra behandelaar, of meerdere behandelaren van een team. Om dit makkelijker te maken, is onder andere de volgende aanpassing gemaakt. Vanuit het venster ‘toevoegen afspraak’ is de optie ‘resources toevoegen vanuit teams’ toegevoegd. Hierbij kunnen behandelaren worden gekozen waarbij de behandelaren zijn gegroepeerd per team. Als er dan meerdere behandelaren van een team moeten worden toegevoegd, kunnen deze makkelijker in zijn geheel worden geselecteerd.
Tijdens het webinar heeft Theo onder andere meer informatie gedeeld over het automatisch verlengen van een herhaalpatroon van afspraken. Daarnaast heeft hij ook uitleg gegeven over de nieuwe functie genaamd ‘niet nodig’ en aflopende behandelplannen.