Kenniscentrum

Van maatschappelijk werker tot planner: de veelzijdige reis van Marleen

Marleen begon haar carrière als maatschappelijk werker, een vakgebied waarin ze haar passie voor het helpen van mensen kon uitleven. Na jaren in de hulpverlening gewerkt te hebben besloot ze echter een andere weg in te slaan. “Toen ik 25 was, stapte ik bewust uit de hulpverlening om totaal wat anders te doen,” vertelt Marleen. Ze maakte de overstap naar de zakelijke dienstverlening en werkte tien jaar bij ABN AMRO. Maar de zorg bleef trekken, zonder directe verzorgende taken.

 

Met deze drang naar verandering vond Marleen uiteindelijk haar plek als planner, een rol waarin ze nu 3,5 jaar ervaring heeft. “Ik houd van afwisseling, dus detachering is perfect voor mij. Ik heb ambities en wil graag doorgroeien naar een leidinggevende functie. Voor nu wil ik zoveel mogelijk ervaring opdoen in verschillende omgevingen, en dat kan hier perfect,” legt ze uit.

Judith Bakker over haar twee revalidatieplanning opdrachten

De uitdagingen en leerervaringen van detachering

Marleen’s detacheringsopdracht bij Klimmendaal, revalidatiespecialisten, duurde anderhalf jaar. “In het begin was ik samen met andere planners ingezet omdat ze daar bezig waren met een reorganisatie en tekorten hadden op de planafdeling,” legt Marleen uit. Haar taak was niet alleen het plannen van cliënten, maar ook het kritisch meedenken over de reorganisatie. Na een tijdje werd Marleen verantwoordelijk voor het plannen van de jeugdkliniek en de polikliniek voor jongeren van 12 jaar en ouder.

Een van de grootste uitdagingen tijdens deze opdracht was om als externe kracht een plaats binnen het team te verwerven. “Het was een uitdaging om mijn plekje te bemachtigen, maar naarmate je langer blijft, word je als waardevol gezien. Het is echter ook belangrijk om je minder belangrijk te maken en echt extern te blijven,” zegt Marleen. Deze balans vinden tussen betrokkenheid en afstand is essentieel in detachering en maakt het werk zowel uitdagend als leuk.

Een specifiek probleem waar Marleen tegenaan liep, was de behoefte aan meer gestructureerde werkafspraken. “Ik ben vrij duidelijk in mijn communicatie en als ik merkte dat een behandelaar tegen een probleem in de agenda aanliep, vroeg ik hen even bij mij langs te komen. Zo kon ik goed luisteren en meedenken over een passende oplossing” zegt ze.

Judith Bakker over haar twee revalidatieplanning opdrachten

Successen en positieve ervaringen

Ondanks de uitdagingen was Marleen erg trots op wat ze heeft bereikt tijdens haar detacheringsopdracht. “Ik ben heel trots dat ik deze functie zelfstandig heb kunnen uitvoeren en dat iedereen erg tevreden was. We hebben het goed op orde gebracht en de planning liep daar goed door hard te werken,” zegt ze.

Een van de momenten waarop Marleen echt het verschil maakte, was toen een behandelaar aangaf onder hoge druk te staan. “Ik gaf aan: kom even langs, dan kijken we wat we in de agenda kunnen aanpassen zodat het werk gedaan kan worden, maar er toch wat lucht gecreëerd wordt,” vertelt Marleen. Deze empathische benadering zorgde ervoor dat de behandelaar zijn werk beter aankon, wat uiteindelijk bijdroeg aan het voorkomen van uitval.

Reflectie en vooruitblik

De opdracht bij Klimmendaal heeft een waardevolle bijdrage geleverd aan Marleen’s professionele ontwikkeling. “Ik heb geleerd nog beter mijn grenzen aan te geven en vaker nee te durven zeggen,” reflecteert ze. Ze waardeert ook de diversiteit binnen de zorgbranche en ziet elke nieuwe omgeving als een kans om haar ervaring toe te passen en verder te groeien.

Met haar toekomstplannen en haar verlangen om in verschillende omgevingen te werken, is Marleen een veelzijdige professional die continu zoekt naar nieuwe uitdagingen. “Ik vind overal wel de uitdaging in en het is heel leuk als het meer is dan alleen plannen. Ik wil echt iets kunnen betekenen en mijn aanbevelingen kunnen uiten,” besluit ze.

Marleen’s reis van maatschappelijk werker naar planner in de zorg is een inspirerend verhaal van groei, aanpassingsvermogen en het voortdurende streven naar verbetering in een sector die nooit stilstaat.

Artikel geschreven door
Gerelateerd
Kenniscentrum