Vanuit diverse oudereninstellingen krijgen we steeds vaker de vraag of RevalidatiePlanners kan helpen bij de centrale planning. In het 13e RevalidatiePlanners webinar ging Ilias Bel Hach samen met revalidatieplanners Inno van Dam en Bilal Bel Hach het gesprek aan over plannen in de GRZ. Hoe ziet een dag als GRZ-planner eruit en welke verschillen zijn er met de ‘normale’ revalidatieplanning?
Het voornaamste verschil tussen een werkdag van een GRZ-planner en een ‘normale’ revalidatieplanner is volgens Bilal de deadline van de planning. “Met een revalidatieplanning start je minimaal een week van tevoren. In de GRZ is dat anders, daar maken we vandaag de planning voor morgen. De GRZ-cliënten krijgen rond een uur of 16.00 hun revalidatie dag-planning voor de volgende dag binnen. Dat dit pas zo laat binnenkomt maakt niet uit, want ze zijn toch al op de afdeling. De GRZ-afdeling kent namelijk geen poliklinische cliënten.”
Volgens Inno is het eerste uur van een werkdag als GRZ-planner niet verschillend van een ‘normale’ revalidatieplanner. “Je begint standaard met de ziekmeldingen van zowel de revalidanten als de therapeuten. Bij uitval van een therapeut komt een stukje ad hoc planning kijken om het rooster zo snel mogelijk weer kloppend te maken.”
In principe neemt het opnamebureau de nieuwe cliënten aan. Zij stellen in samenspraak met de cliënt en op grond van gesprekken en onderzoeken een behandelplan op. Je kan je vast
voorstellen dat dit behandelplan met de tijd moet worden aangepast. Inno: “Bij mij op locatie werden wijzingen één keer per week met het gehele team doorgenomen. Aan mij de taak om de wijzingen door te voeren in het rooster. Natuurlijk werden dringende aanpassingen, zoals bijvoorbeeld een directe verhoging van het aantal fysiotherapieën, via de mail gecommuniceerd.”
Een ander groot verschil met een ‘normale’ revalidatieafdeling is dat een GRZ-afdeling erg divers is, en daarmee de planning dus ook. Zo kan je bijvoorbeeld, naast de revaliderende cliënten op een GRZ-afdeling, ook te maken hebben met hospice. Cliënten die ongeneeslijk ziek zijn en niet meer thuis kunnen of willen wonen, kunnen op een GRZ-afdeling goede zorg en aandacht krijgen in de laatste fase van hun leven. Deze cliënten krijgen dan ook geen behandelingen maar enkel verpleegzorg.
Volgens Bilal is communicatie het grootste punt van aandacht in de GRZ. “Door routine werkt iedereen op een bepaald automatisch tempo. Daardoor wordt er maar weinig kritisch gekeken naar wat beter kan en welke taken overbodig zijn. Naar mijn idee is het erg belangrijk om dit om de zoveel tijd op de agenda te zetten om knelpunten, problemen maar ook onnodig werk aan het licht te laten komen.”
Inno van Dam en Bilal Bel Hach zijn planners die gedetacheerd worden bij klanten van RevalidatiePlanners. Als gedetacheerd planner werk je voor één organisatie, maar toch ook weer niet. Je hebt collega’s die allemaal bij een andere opdrachtgever aan de slag gaan en je wisselt zelf ook regelmatig van werkplek. Senior planner Gisela Vink werkt al vanaf het begin bij RevalidatiePlanners. Zij vertelt in een artikel hoe het is om als gedetacheerd planner te werken en hoe ze de verbinding met de organisatie behoudt. Benieuwd naar haar verhaal? Lees dan hier verder.